Iartă-mă o dată, perfecțiunea întruchipată!

Posted: 19 Noiembrie 2015 in CONFESIUNI
Etichete:, , ,

De curând, m-am răsfățat studențește cu un maraton de vizionări la festivalul „Les Filmes de Cannes a Bucarest”. Clientă de festivaluri de multă vreme, am rămas plăcut surprinsă că anul acesta am primit bilet cu loc aferent, scos modern dintr-un calculator. Toate bune și frumoase, mai rămâne de lucrat la respectarea orei de începere a spectacolului. S-a întârziat serios, însă pe mine personal nu m-au apucat furiile deoarece eram bogată la capitolul timp și mai eram și toată plină de zen.

O fată din sală n-a mai rezistat psihic și s-a luat de ei. I-am dat dreptate, bineînțeles, dar în același timp m-a pus pe gânduri. I-am și spus muțește printre scaune: „oare dacă ai fi întârziat la film și ei nu te-au fi lăsat să intri, nu-i așa că te umpleai de spume? nu-i așa că ți s-ar fi părut normal ca ei să fie mai îngăduitori?”.

middle_ages_sword_fighting_reiter

Nu am studiat, nu mă pricep, dar se întâmplă ceva de-a dreptul ironic în creierul nostru care ne face să măsurăm situațiile cu două măsuri: una pentru faptele noastre și una pentru faptele celorlalți. Dacă celălalt întârzie la o întâlnire, ne lovește afrontul în toate ramificațiile nervoase, ne perpelim la foc mic și suntem convinși că persoana cu pricina are ceva contra noastră. Daca noi întârziem, se schimbă drastic evaluarea situației: „hai măi pretenarule, că nu-i așa un capăt de țară, nu te mai umfla așa în pene, iartă-mă acum și pe loc, ce faci atâta pe intransigentul!”

Tot ce ține de persoana noastră, cerem a fi măsurat cu indulgență, repede uitat și iertat. Apelăm instinctiv la partea emoțională din celălalt, ignorând subit logica faptelor care ne dezavantajează. Invers, suntem imediat gardianii absoluți ai rațiunii, explicăm științific ofensa și credem cu tărie în vinovăția celuilalt. Eu personal m-am trezit de nenumărate ori în această ipostază, jucând ca la carte ambele roluri. Discursul meu atunci când am greșit cuiva cu ceva s-a încheiat în multe rânduri cu sentimentalul-furios: „hai iartă-mă o dată, nu mai arunca cu bolovani, tu ești perfect cumva?”. Pe când, aflată de cealaltă parte, rece și superioară, m-am auzit de multe ori zicând: „înțelege că e foarte greu să te iert, am nevoie de timp, nu poți avea pretenția să dau cu buretele imediat peste o așa ofensă sau peste o așa durere”.

După putințele și neputințele fiecăruia, consider că există două abordări de succes în această măsurătoare defectuoasă. Cea în care creierul nostru se transformă într-un calculator performant, trimițându-ne, de fiecare dată când picăm în groapa subiectivității, mesaje audio-video cu conținutul: „în data x, la ora y, ați greșit cu comportamentul z față de persoana w”, deci lasați-o mai moale cu judecata asta aspră. Sau cea în care luăm statuia lui Budha în brațe, umplându-ne de muuuuuultă iubire, iertare și toleranță, nemaipăsându-ne când ne-a greșit  cineva, cum, cu ce, cât de mult.

Să nu uit, ar fi mai fi o abordare, cea în care nu ne mai pasă de nimic decât de meciurile de tenis ale Simonei. Iar acolo, ne este indiferent când ea pierde sau câștigă, urmărind doar fascinați rotirea mingii în aer și modul poetic în care ea atinge zgura.

Comentarii
  1. noridecuvinte spune:

    Am luat statuia lui buhdda de mic si procedez dupa cum ai scris pe final… cert eate ca lumea te de prost sau ciudat si… elegant ttec pe langa ei cu capul sus

Lasă un răspuns

